Nem minden kutyának van szüksége arra, hogy iskolába járjon, de ártani senkinek nem árthat. A legfontosabb, hogy minden ebnek behívhatónak kell lennie, mert abból szokott a baj lenni, ha öntörvényűen eltávolodnak tőlünk. A speciális eseteknél, figyelemzavaros, agresszív, extrém félénk kutyáknak egyéni órák javasoltak, és ne feledjük: nincs reménytelen eset!
„Kétsávos úton közlekedtem autóval, előttem két kerékpáros ment szabályosan, egymás után. Szemben szintén jött egy biciklis, két kutyával, akik nem voltak pórázon. Gondoltam, óvatosan megelőzöm az előttem menőket, amikor az egyik kutya kiugrott elém – satufékeznem kellett, hogy elkerüljem a balesetet.
És még a gazdájának állt feljebb… ”
– meséli Szalontai Gréta, a Dogmopolite munkatársa, kutyakiképző.
Gréta korábban menhelyen dolgozott önkéntesként, először saját örökbefogadott kutyájával ment iskolába, ahol később segédoktató lett. Ennek már nyolc éve. 4-5 éve dolgozik önállóan kiképzőként. Mint meséli, Magyarországon nagyon szélsőségesek a kutyatartási szokások: egyes helyeken még láncra verik, máshol pedig a kávézóba és a munkahelyre is magukkal viszik őket. Továbbá van egy nagy létszámú állomány, amely be sincs jelentve,
ezért azt sem tudjuk pontosan, mennyi a kutya Magyarországon.
De látszik egy tendencia: egyre többen mennek iskolába. Olyanok is, akiknek korábban is volt kiskedvencünk, de velük még nem mentek el, viszont egy újabb jövevény esetén már így döntöttek.
Sokan egyből jelentkeznek, nem várják meg, hogy felmerüljön valami probléma. Grétának van egy „friss” örökbefogadott kutyusa, aminek más személyisége van, mint korábbi ebének, ezért még ennyi idő után is sokat tanul az új helyzetekből. A kutyaiskola ezért is fontos, mert folyamatos visszajelzéseket kaphatunk.
„Látni fogjuk, hogyan viselkedik, milyen kutyákat kedvel vagy pont hogy nem. Megtanuljuk az együttélési szabályokat, hogy ne terheljük a környezetünket”
– fogalmaz.
Legyen behívható!
Ma már a modern kutyaiskolákban nem azon van a hangsúly, hogy egy kutya mennyire tudja centire pontosan megcsinálni a feladatokat, hanem hogy miképpen lehet megismerni az igényeit. Hétköznapi példa, hogy sok eb nem szeret leülni a vizes fűben, tehát ha adott esetben ilyen környezetben nem sikerül ezt a parancsot elvégeztetni vele, akkor nem kell dühbe gurulni – a kutyaiskola pont az ilyen szituációk felderítésében lehet hasznunkra. Miközben van több megoldás az ültetés és a fektetés véghezviteléhez, tehát ha valami nem történik meg elsőre vagy akár sokadszorra,
akkor az oktató egy kis kreativitással meg tudja mutatni számunkra a helyes módot.
Fontos hangsúlyozni, hogy minden kutyatartónak el kellene sajátítania egy dolgot: a behívást. Ugyanis általában abból szokott lenni a probléma, ha az állat szabadon van engedve, és nem engedelmeskedik, ha szólunk neki (mint Gréta kerékpáros eseténél). A kutyakiképző szerint a behívható kutya az, amelyik százból száz alkalommal odajön hozzánk, ha kiadjuk a vezényszót – akkor is, ha „most verte fel a fácánt a magas fűből”. Ha ez nem érvényesül, akkor a kutya a nem behívható kategóriába esik.
Mennyit járjunk?
Az oktató szerint nem az az elsődleges baj, ha valaki nem megy el kutyaiskolába, mert ha boldogul, a kutya barátságos, engedelmes, akkor nem feltétlenül kell, de akkor sem szabad a környezetet terhelni. A Dogmopolite debreceni kutyaiskolájában egy tanfolyam tíz hét, ő azt szokta javasolni, hogy a kezdő és a haladó tanfolyamot végezzék el a jelentkezők. Ezeket lehet közvetlenül egymás után, vagy akár kisebb szünetet tartani a kettő között. A suli azért is jó, mert itt „kutyabarátságok” is szövődhetnek, amelyek révén később közös programokat – például sétát az erdőben – is szervezhetünk.
Speciális eseteknek egyéni képzés!
A speciális esetek kezelésére ott vannak az egyéni képzések: Gréta szerint egyes ún. társasági fajtáknál (pl. maltipoo, cavapoo) megjelent a figyelemzavar, akárcsak sok gyereknél. Ez azt jelenti, hogy
annyira pörögnek, hogy nem tudnak a gazdára figyelni.
Az egyéni képzés során elérhetjük, hogy észrevegyék a gazdit és becsatlakozzanak hozzá. Ha ez megvan, akkor vehetjük igénybe a csoportos órákat, hogy magasabb ingerküszöbön is tudják teljesíteni a feladatokat.
Ha valakinek extrém félénk vagy agresszív a kutyája, akkor szintén egyéni képzésre érdemes járnia, ami már egyfajta terápiás óra. Mint meséli Gréta,
volt egy nagyon félős kutyusa az egyik órán, amihez lehasalt a fűbe, hogy megnézze, ha „ennyire pici, mennyire fél tőle”. Sikerült is eredményt elérni nála, egy kicsit megnyílt felé.
A nyugodtabb környezet sokat segíthet: terápiát lehet otthon, lakásban, a kertben, vagy más külső helyszínen elvégezni. Illetve, ha kiderül a kutya félelme, akkor berendezett, számára biztonságos helyszínen is lehet oktatni. Amennyiben mondjuk kimondottan egy kutyatípus (pl. „kicsi szőrös” vagy „nagy fekete”) miatt van befeszülve, akkor először behozhatunk egy nem ilyen ebet a térbe, hogy szocializálódjon, majd egy másikat és így tovább.
Nincs reménytelen eset!
Gréta nem találkozott olyan esettel, ami reménytelen lett volna, mindig tudott eredményt elérni, de sajnos olyan volt, hogy a gazdi idő előtt feladta. A fejlődéshez nagy elszántság, idő és pénz is szükségeltetik.
Az kijelenthető, hogy 5-10 alkalom után már lehetnek sikerélményeink.
A Dogmopolite debreceni iskolájában a csoportos órák hétvégén vannak, de igény esetén indulhatnak hétközben is. Egyéni órák megegyezés szerint bármikor lehetnek, érdemes fixen beütemezni egy napot, ami mindenkinek jó hosszú távon. A munkatársak nagyon rugalmasak, az órák lehetnek akár erdőben, városban, attól függően, mire van szüksége a kutyának.
A Dogmopolite kutyapanziók és napközik négy helyen működnek az országban (Buda, Szentendre, Szigetszentmiklós, Debrecen), keddenként van arra lehetőség, hogy a már oktatott kutyákkal a munkatársak külön foglalkozzanak, amíg a gazdi dolgozik, nyaral, egyéb dolgát végzi. Ilyenkor azokat a feladatokat erősítik, amelyeket otthon amúgy is gyakorolnak velük. Szépen sétáljon, üljön, legyen behívható és hasonlók. Illetve ha a többi kutyával van problémája, akkor erre is lehet tréningezni.
Dogmopolite – Magyar Állatvédelem