Az utolsó előtti pillanatban figyelt fel egy zuglói autótulajdonos május 3-án arra, hogy egy hívatlan vendég lábatlankodik a családi négykerekűben. A riadalmat egy sikló okozta.
Autófoglaló sikló okozott riadalmat Zuglóban
Kétségbeesett segélykérés futott be a minap az Állatmentő Liga elnökéhez, akit egy zuglói autós azzal hívott fel telefonon, hogy valamilyen kígyóféle foglalta el az autóját. A BRFK tájékéoztatása szerint az állatmentőket „egy közepesen morózus, barátságtalanul sziszegő diszkontkígyó várta az utastérben”. A pikkelyesről a szakemberek megállapították, hogy egy jogosulatlanul autófoglaló sikló.
Rövid taktikai megbeszélés után gyors ajtókinyitással, majd határozott, egyben sértetlenséget garantáló speciálfogásokkal emelték ki a hüllőt a kocsiból, majd természetes közegében elengedték az egyébként védett állatot.
A motor melege vonzotta az állatot
– A siklókat, akárcsak a macskákat, vagy nyesteket vonzhatja a leállított autók kihűlőfélben lévő, langyos motorja – mondta el Pataki Gábor – Mivel a kocsi karosszériája nem egy hermetikusan zárt tér, így a kerékjárati íveknél, réseknél, hézagoknál a kisebb állatok képesek bepréselni magukat az utastérbe is.
Ez többféle veszélyt hordoz magában. Sérülhet, elpusztulhat az állat a motor beindításakor, ugyanígy tönkremehet az autó is, ha mozgó-forgó alkatrésze találkozik az állat testével. Másféle, késleltetett és közvetett, de talán még veszélyesebb lehet az a szituáció, ha az állat megbújik, majd jóval az elindulást követően bukkan fel az utastérben.
„Gondoljunk bele: a kígyóktól irtózók számára milyen sokkot jelenthet a szellőzőből előbújó sikló, ha ez autópályán, 130-as tempónál történik, a legkisebb bepánikolt mozdulat is tragédiát idézhet elő”.
Hogy lehet mindezt megelőzni? Szerencsével és egy kis ellenőrzéssel
„Mi a teendő hát fentiek elkerülésére?” – teszi fel a kérdést közösségi oldalán a BRFK, hozzátéve, eEgyértelmű, hogy jó volna indulás előtt kicsalogatni az esetlegesen elrejtekezett állatokat.
„Szólongassuk, kocogtassuk-kopogtassuk meg a motorháztetőt, bár, azt is be kell vallanunk, hogy 100%-os garanciát nem jelenthet ezirányú prevenciónk” – magyarázzák viccesen, Kiemelik, a kutatások szerint: „a kígyók valójában csak egy nagyon szűk frekvenciatartományban érzéklik a hangokat, érzékszervi észleléseikben ők sokkal inkább kemoszenzoros információgyűjtésre hagyatkoznak.”
Amit mindenféleképp megtehetünk, és – a KRESZ szerint is – meg kell tennünk. Indulás előtt körbenézzük a kocsit, kisbuszt, furgont, crossovert, és megbizonyosodunk róla, hogy közlekedésre alkalmas állapotban van.
„Aztán… reméljük a legjobbakat, és esetlegesen felbukkanó potyautasok észlelésekor is megpróbáljuk megőrizni a nyugalmunkat, azaz: a környezetünk kontrollálása közben lehúzódni, megállni, majd az autót biztonságosan elhagyni. Már, ha van elég lélekjelenlétünk…” – fűzik hozzá.
Magyar Állatvédelem