Továbbra is a magyarok reagálnak a legérzékenyebben a gazdasági helyzet romlására a régiós országok közül – derült ki a Publicis Groupe felméréséből. Van azonban két dolog, amire nem sajnálják a pénzt: az alkoholra és az állateledelre.
A Lengyelországra, Szlovákiára, Csehországra és Magyarországra terjedt ki a negyedévente ismétlődő kutatás. A vizsgálat középpontjában az állt, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai a nehezedő gazdasági körülmények hatására. A felmérés kimutatta, hogy ugyan a régiós országokban már jelentős javulás érzékelhető.
A pozitív fordulat itthon még várat magára.
Spórol a magyar
A felmérés előző időszakához, 2023 tavaszához (41 százalék) képest nem romlott tovább azok aránya, akik minden fogyasztási kategóriában szükségét érezték a költéseik visszafogásának. Továbbra is a magyarok 37 százaléka mondja, hogy mindenen spórol, amin csak teheti.
E tekintetben még mindig az első helyen állunk a régióban.
Lengyelország kivételével a régió országaiban ebben a negyedévben már jelentős javulás tapasztalható. Ha összehasonlítjuk ezt az adatot az első, 2022 első negyedévében mért adatokkal, akkor láthatjuk, hogy a háború kitörésekor, az inflációs mutatók felszálló időszakában jelentősen kevesebben spóroltak, mint most (22 százalék).
A kutatás szerint a nők 42, míg a férfiak 31 százalékának esett vissza a vásárlási kedve. Ennek egyik oka lehet, hogy
Magyarországon általában bevallottan a nők kezelik a család mindennapi kiadásait.
A nagy visszatérők: a divatcikkek és az alkohol
A kereskedelmi szereplők folyamatosan vizsgálják azokat a kategóriákat, amelyek ellenállóbbak a gazdasági válságok hatásaival szemben. Sokan a magasabb jövedelmű célközönség vásárlóereje miatt a luxustermékeket sorolják elsőként ide, azonban a Publicis Groupe kutatása szerint két általános kategóriában is észlelhető jelentős visszarendeződés a költekezésben a korábbi – a költekezési pesszimizmus csúcsát jelentő – negyedévhez képest. A csökkenés mértéke az alkoholnál 29-ről 22 százalékra, a divatcikknél pedig 20-ról 15-re változott.
Az állateledelen nem spórolunk
Az alkohol kategória különösen kiemelkedő, mivel a magyarok nem terveznek lemondani róla a jövőben sem: 30-ról 19 százalékra csökkent azok aránya, akik biztosan tervezik az alkoholra fordított kiadások csökkentését vagy alacsonyan tartását.
Ugyanezt a százalékos adatot hozta ki a felmérés az első elvégzett, 2022. februári mintavételkor is. A tendencia hasonló az alapvető élelmiszereknél is, amelyeknél az emberek igyekeznek visszatérni a korábban megszokott márkákhoz és minőséghez.
Akármilyen nehéz is a helyzet, a magyarok kevésbé spórolnak, ha a házi kedvenceikről van szó:
csupán a megkérdezettek 14 százaléka mondta, hogy kevesebbet tervez költeni állateledelre.
Magyar Állatvédelem