Elsüllyesztettek egy jachtot a gyilkos bálnák Gibraltálnál. Egyre gyakoribbak az ilyen támadások. 2020 óta többszáz olyan dokumentált eset történt, amikor a gyilkos bálnák hajókra támadtak.
Egy lengyel jachtra támadt rá egy falkányi gyilkos bálna Gibraltár partjainál, az állatok negyvenöt percen keresztül ostromolták a hajót, amely végül elsüllyedt – írja a 24.hu.
Mint megjegyzik, a Grazie Mamma október 31-én hajózott a partok mentén, amikor egy csapatnyi gyilkos bálna vette körbe. Az állatok rátámadtak a hajóra, és majdnem egy órán át nem is engedték útjára, végül olyan súlyos károkat okoztak a járműben, hogy az elsüllyedt. A hajó tulajdonosa, Lech Lewandowski szintén a fedélzeten volt, őt és a hajón tartózkodókat a parti mentők és a marokkói haditengerészet segítségével sikerült épségben evakuálni a hajóról, és a spanyol partokra vitték őket. A tulajdonos nyilatkozatában aggodalmát fejezte ki az egyre gyakoribb orkatámadások miatt, és hozzátette, bár a hajó kifejezetten úgy lett tervezve, hogy szélsőséges körülményeket is kibírjon, a gyilkos bálnák támadása tönkretette a jachtot.
2020 májusa óta többszáz olyan dokumentált esetről tudunk, amikor a gyilkos bálnák hajókra támadtak.
Mindennaposak szinte már a támadások
Nyáron számoltunk be arról a hírről, amikor megtámadtak a kardszárnyú delfinek egy hajót. Viszont az akkori támadás után, egészen a kikötőig követték a hajót. Ez az első ilyen ismert eset, amikor az állatok nem tűnnek el azután, hogy megrongálták a vízi járművet.
A kardszárnyú delfinek 2020-ban kezdtek el szokatlanul viselkedni a hajókkal szemben.
A legtöbb esetben addig tartott a támadás, amíg a delfincsapat el nem törte a hajó kormánylapátját, majd elunták magukat, és továbbúsztak.
Az említett támadáskor azonban nem elégedtek meg ennyivel. Miután május 24-én éjjel megrongálták a Mustique nevű jacht kormánylapátját a Gibraltári-szorosban, az orka-csapat nem tágított a hajótól. Egyelőre nem világos, hogy ez fordulópontot jelent-e a tanult agresszív viselkedési mintájukban.
„Kis időbe telt, és elkezdtek nekicsapódni a kormánylapátnak, a rázkódást a fedélzeten is érezni lehetett” – írta a blogjában April Boyes, aki tapasztalt tengerész, és átélte a támadást. Miután eltörték a kormánylapátot, látszólag érdeklődésüket vesztve elúsztak.
Húsz perccel később azonban visszatértek, és elkezdtek körözni a hajó körül.
„Miután az orkák egy órán keresztül folytatták a kormánylapát döngetését, immár világos volt, hogy az teljesen tönkrement, és a víz elkezdett beszivárogni a hajóba” – írta Boyes
A hajó legénysége értesítette a spanyol parti őrséget, ami a barbate-i kikötőbe vontatta őket. Az orkák még ekkor sem szakadtak le róluk: „kikísérték” a hajót, egészen a partig.
Nyomkövetőt kapnak
A spanyol hatóságok és kutatók azt tervezik, hogy műholdas nyomkövetővel látnak el hat orkát, amelyek részt vettek a támadásokban. Az egyiket máris sikerült megjelölni. Így a GPS-koordináták és előrejelzési modellek segítségével meg tudják majd mondani, nagyjából hol lehetnek ezek a „veszélyes” állatok, és azokat a helyeket egyszerűen el kell majd kerülni.
Más szakértők azonban úgy gondolják, hogy a módszer a visszájára fordulhat. „Sokunknak fenntartásai vannak, mert a műholdas nyomkövetésnek semmi haszna nem lesz az interakciókkal kapcsolatban,de ronthat a helyzeten, ugyanis a nyomkövetőt kilövik az állatra, amit a kardszárnyú delfinek bizonyára nem találnak majd különösebben viccesnek” – mondta López Fernandez, portugáliai Aveirói Egyetem kutatója.
Korábbi cikkünket itt tudja elolvasni a egy másik hasonló orka-támadásról.